Minden vállalatnál előfordulhatnak olyan informatikai rendszerelemek, amelyek nem optimális működése bizonyos szervezeti folyamatok minőségének csökkenését idézik elő. Az ilyen IT rendszerek közvetett vagy akár közvetlen módon rontják az ügyfelek elégedettségét, így csendben aknázzák alá az egész vállalatot, mire észreveszik őket a szakértők, már hatalmas pusztítást is véghez vihetnek. A jelenség mögött a hektikusan, nem tervszerűen működtetett szoftverminőség-biztosítás (SQA) áll. Hogyan eliminálhatjuk vállalatunk néma kártevőit? Cikkünkből kiderül.
Csendes minőségrombolók
A csendes minőségrombolók azok a nem optimálisan működő vállalati IT rendszerek (szoftverek, hardverek), amelyek tesztelés hiányában sokáig észrevétlenek maradnak, és láthatatlanul károsítják a szervezeti folyamatokat. Destruktív hatást fejtenek ki: lassítják az informatikai rendszereket, de akár hibákat, bugokat is okozhatnak. Ezen – amúgy egyszerűen elkerülhető – hibák, kellemetlenségek miatt az ügyfelekben egyre inkább negatív kép kezd kialakulni a vállalatról, ami idővel a bevételek alakulásában is lecsapódik.
Annak ellenére, hogy a vállalatok többsége alapvetően tisztában van az SQA szükségességével, mégis sok cég nem az adottságaira tervezett és így nem is túl produktív szoftverminőség-biztosítási folyamatot végez házon belül huzamosabb ideig – általában addig, amíg be nem üt egy krach, kiszolgáltatva a céget a versenytársaknak.
Nem hatékony rendszerek beazonosítása
Ahhoz, hogy az IT folyamataink olajozottan működjenek, azonosítanunk kell a nem hatékonyan funkcionáló elemeit. Sok vállalat viszonylag tisztában van velük, azonban elsősorban az ügyfeleik gyors kiszolgálására összpontosítanak, és a csendes minőségrombolók feltárása prioritás helyett háttérbe szorul.
Ha nem teszteljük körültekintően és periodikusan a rendszereinket, könnyen kicsúszhat a kezünkből az irányítás. Ha nem azonosítjuk időben a hibásan működő informatikai folyamatokat, szoftvereket, hardvereket, akkor azok nem a vállalatunkért fognak dolgozni, hanem a vállalatunk ellen. Ezt körültekintően megtervezett szoftverminőség-biztosítással, a gyakorlatban pedig tesztelési tevékenységgel lehet elkerülni.
Mit tehetünk a minőségrombolók ellen?
Mégis hogyan szabadulhatnánk meg vállalatunk csendes megkárosítóitól?A legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módszer, ha elejét vesszük vállalatunk láthatatlan destrukciójának. Az alábbiakban felsoroljuk azokat a lépéseket, amelyekkel kivédhetjük a csendes minőségrombolók káros tevékenységeit.
- SQA stratégia
Mindenekelőtt átfogó SQA stratégiát kell megalkotnunk, amely magában foglalja az összes üzleti egységet – az üzleti tevékenységtől kezdve a projektmenedzsmentig, a fejlesztő csapatoktól az operátorokig –, és egységesíti az általuk használt különféle módszertanokat, folyamatokat és műveleteket. Sok vállalkozásnak egyszerűen nincs megbízható SQA stratégiája, legfeljebb van egy olyan dokumentumuk, ami az alapokat fedi le, bár különösebb értékkel nem bír a folyamatok minőségének szempontjából.
A következő lépés annak megállapítása, hogy a szervezeten belül van-e olyan szakember, aki képes megvalósítani az SQA stratégiát, vagy inkább külső szakértő csapatot bízzon meg a cég a feladattal. Az in-house minőségbiztosítást azoknak a vállalatoknak ajánlott választaniuk, amelyek megfelelő érettségi szinten vannak ahhoz, hogy megvalósítsák a minőségbiztosítási stratégiájukat. Ahol erre nincs mód, ott érdemesebb külső szoftvertesztelő szakértőket megbízni a végrehajtással, akik kellő tapasztalattal képesek szolgálni a minőségbiztosítás ügyét.
- Rendszeres szoftvertesztelés
Az utolsó, de folyton ismétlődő lépés a régi, valamint az új szoftverek szisztematikus és tervezett tesztelése. Egy jól megtervezett szoftver hatékony és rugalmas rendszert eredményez, amely szervesen növekszik a vállalattal. Egy rosszul felépített szoftver elmarad a vele szemben támasztott követelményektől. A szoftver használhatóságát, hatékonyságát a szoftvertesztelés hivatott megállapítani. Egy vállalat szoftver-architektúrájában a különféle szoftverek egymásra gyakorolt hatását is teszteléssel szükséges vizsgálni. A teszteléssel tehát azonosíthatók a vállalati szoftverek és hardverek minőségkárosító részei.
Fontos hangsúlyozni, hogy ezeknek a csendes minőségrombolóknak, a hibásan működő IT rendszereknek a feltárása önmagában még nem garantálja a sikert, de annak elmulasztása biztos recept a katasztrófához.
Forrás: 1