Minőség a szoftvertesztelésben
A Software Testing News nemrég kutatás végzett az európai cégek körében. Összefoglaltuk a minőségtesztelésről szóló 2022-es Európai Szoftvertesztelési Referenciajelentésük legfontosabb megállapításait. Összesen 170 informatikai szakembert kérdeztek meg azzal kapcsolatban, hogy mennyi időt és erőforrást fordítanak a minőségbiztosításra az európai szoftvercégek, és mennyire tekintik hasznosnak a tesztelést, valamint mennyire értékelik a minőséget a szervezeten belül?
A szoftvertesztelés minősége biztosítja, hogy a szervezet által nyújtott minden termék és szolgáltatás megfeleljen a legmagasabb minőségi szabványoknak. A minőségbiztosítás célja tehát a fejlesztési folyamat javítása, és végső soron az ügyfelek, felhasználók számára a szoftverek hatékonyabbá tétele. Ezért kiemelten fontos, hogy a vállalkozások a minőséget helyezzék az IT fejlesztéseik középpontjába.
Tesztelő szakemberek szerepe
Ahogy a jelentésben is olvasható, a minőségbiztosítás (QA) és a tesztelés szorosan összefonódik egymással, ugyanakkor lényeges elkülöníteni a két fogalmat. A tesztelés a kód minőségére összpontosít, és lefedi a szoftverszállítás kimeneteit, míg a minőségbiztosítás azt garantálja, hogy minden folyamat és eljárás rendelkezésre álljon a minőségi termékek és szolgáltatások biztosításához.
Kutatási eredmények és konklúziók
A megkérdezett 170 informatikai szakember válaszát összesítve az alábbi legfontosabb eredmények születtek, melyek alapján levonhatók a konklúziók a 2022-es európai szoftvertesztelés helyzetéről.
- A megkérdezett IT szakemberek közel négyötödének igen sokszor van szüksége tesztelésre a munkájához. A kutatás is visszaigazolta, hogy a lehető legjobb eredmény elérése érdekében a szoftverszállítás életciklusába (SDLC) bele kell foglalni a minőséget, és rendszeresíteni kell a tesztelést.
- A kutatás megállapítja, hogy az IT szakemberek többsége költségvetésének 31-50 %-át fordítja tesztelésre és minőségbiztosításra, miközben mindössze 2 %-uk fordítja költségvetésének több mint 90 %-át erre. Ez a szám meglehetősen kiábrándító, mivel időről időre bebizonyosodik, hogy a tesztelés és a minőségbiztosítás javítja a szoftverfejlesztést, és kevesebb teret hagy a hibáknak.
- A kutatásból egyértelműen kitűnik, hogy a tesztelés esetében a folyamat okozza a fő nehézséget (21 %), ezt szorosan követi a hozzáértő munkaerő hiánya (18 %), az eszközök (17 %) és a szabályozás (16 %). A válaszadók elenyésző száma véli úgy, hogy a költségvetés korlátozza a megfelelő tesztelés és minőségbiztosítás kivitelezését.
- Pozitív eredmény, hogy a legtöbb válaszadó az SDLC 31-50 %-át költi termékkiadás tesztelésére, míg a szakemberek 25 %-a az SDLC 51-70 %-át költi tesztelésre. Ez azt mutatja, hogy a tesztelés és a minőségbiztosítás lassan egyre inkább prioritássá válik a vállalkozások számára Európa-szerte.
Az eredményekből egyrészt az látszik, hogy még mindig sok munka van annak érdekében, hogy a minőségbiztosítást és a hozzá kapcsolódó tesztelést a fejlesztési életciklus nagyon korai szakaszaiba beépítsék az európai vállalatok. Másrészt a jelentés rávilágít arra is, hogy a megfelelő tapasztalattal rendelkező tesztelő szakemberek egyre inkább növekvő szerepet játszanak a vállalati értékteremtés folyamatában. Ezt az erősödő trendet magunk is tapasztaljuk tesztautomatizációs, performanciatesztelési és RPA projektjeink során.
A 2022-es Európai Szoftvertesztelési Benchmark Jelentés ITT érhető el.
Forrás: 1