Nem egyedi, de kényes szituáció
Egy szoftvertesztelés a projekt több szintjén is elvérezhet. Probléma adódhat például a kivitelező csapat hozzáértésével, személyiségével vagy kompetenciájával, vagy akár a tesztek kialakításával vagy lefutásával, de technikai-műszaki nehézségek is előfordulhatnak. Egy elég speciális, ám nem ritka eset, amikor a megbízó oldali menedzsment miatt nem hozza az elvárt eredményt a tesztelés. Nem egyedi, de kényes eset. Kényes, mert kellő rugalmasságot és önreflexiós képességet, valamint elegendő mozgásteret igényel a menedzsment részéről.
Érintett vezetői szintek: CEO, CFO, CTO, CDO
A vezetők általában minden iparágban nehéz helyzetben vannak. Nem egyszerű manőverezni a különféle szervezeti egységek – néha ellentétes – érdekei között, nem könnyű biztosítani a vállalat pénzügyi stabilitását, és közben a jövő felé kormányozva a céget, fejleszteni és tesztelni a belső rendszereket.
Egy szoftvertesztelési projekttel nem minden vezetői szintnek kell aktívan foglalkoznia. A szervezet méretétől és döntéshozási mechanizmusától, illetve a projekt komplexitásától függ, adott vállalatnál kinek mekkora beleszólása lehet a tesztelési projektbe. Ezért pozíció szempontjából széles a spektrum, de általában a CEO (Chief Executive Officer), a CDO (Chief Digital Officer), a CFO (Chief Financial Officer), a CTO (Chief Technical Officer) szokott dönteni a teszteléssel kapcsolatos stratégiai kérdésekről.
3 tipikus menedzsment hiba
Melyek a menedzsment részéről leggyakrabban elkövetett hibák a szoftvertesztelési projektek során? Ugyan nincs két egyforma tesztelési folyamat, mindegyik projekt más – tehát változatos melléfogási lehetőségek adódhatnak –, de három tipikus, közép- és felsővezetés által előidézett baklövést véltünk felfedezni az általunk eddig kivitelezett szoftvertesztelési projektek esetében. Nem állítjuk, hogy minden cég elköveti ezeket a hibákat, de ezzel a cikkel is szeretnénk ahhoz hozzájárulni, hogy elkerülhetők legyenek a hasonló esetek, és a vállalatok ne fussanak felesleges köröket. Nézzük, az eddigi tesztelési tapasztalatainkat összegezve mely három jellegzetes menedzsment hibát azonosítottuk.
- A tesztelésnek nincs egységes támogatottsága a menedzsmenten belül
Egy szoftvertesztelési projektnek fontos sikerkritériuma, hogy valamennyi vezetői szinten elfogadják az aktuális tesztelés céljait, hogy nyíltan, teljes vállszélességgel beálljanak a szoftvertesztelés mögé. Természetesen nem kell minden részleg, vállalati terület vezetőjének aktívan részt vállalnia a tesztelési projektben, de ha nincs meg a menedzsment egészének részéről a támogatás, az sokszor a tesztelés kárára megy, és az eredménytelenségét vonja maga után.
- Nem elegendő kommunikáció a tesztelést végzőkkel
Egy szoftvertesztelési projektnél – főleg az elején, a teszttervezés szakaszában – alapvetően fontos, hogy a menedzsment részt vegyen az erőforrások allokálásában és a feladatok priorizálásában. Ennek része, hogy a szükséges információk és dokumentumok megosztását elősegítsék. Ugyanis ha a projekt szempontjából nem elegendő minőségű és mennyiségű információ áll csupán a tesztelést végzők rendelkezésére, akkor nagyobb az esély rá, hogy pontatlan tesztbázist és tesztelési modellt alakítanak ki, aminek pedig egyenes következménye a hibás vagy eredménytelen tesztelési projekt.
- Nem stratégiai elemként tekintenek a tesztelésre
Amennyiben nincs átfogó, megbízható és naprakész SQA stratégiája egy cégnek, azzal a tesztelési projekt eredményességét veszélyeztetik, mivel nincsenek lefektetve az alapkövek, nincsenek kijelölve a határok ezen a területen. Minél nagyobb egy vállalat, annál lényegesebb stratégiát alkotni a szoftvertesztelési tevékenységgel kapcsolatban, enélkül ugyanis hatalmas káoszt is lehet generálni az céges IT rendszerekben. (A témáról bővebben a csendes minőségrombolókról szóló cikkünkben olvashat.) A tesztelésre vonatkozó stratégiaalkotás pedig a mindenkori menedzsment hatáskörébe tartozik, ha hiányzik, az a projekt eredménytelenségét vonhatja maga után.